עיצוב אולם הדגל – סטודיו קרמיקה – מגזין הבלוק
עיצוב אולם הדגל – סטודיו קרמיקה
תכנון ועיצוב פנים: דורית סלע וניצן הורוביץ – סטודיו DNARCע”י הבלוק עודכן לאחרונה 7 יול, 2019 5,275שיתוף
קרדיט לאדריכל נוף, חברת גני עד
על גבי מגרש בו שכן קודם לכן מחסן תרופות, הוקם לאחרונה אולם תצוגה חדשני ומרהיב, המציג שלל מוצרים מתחום הסניטריה, ומציע שפע של פתרונות לקהל הפרטי והמקצועי כאחד. אולם הדגל החדש של חברת סטודיו קרמיקה ממוקם במתחם הלח”י בעיר בני ברק, ומתפרש על פני שטח של כ-960 מ”ר. לחברה הוותיקה עוד 3 סניפים נוספים, כאשר סניף הלח”י מתפקד כאולם הקונספט הראשי. בקרוב צפוי להיפתח אולם התצוגה החמישי של החברה, בראשון לציון, אשר יתפרש אף הוא על פני כ-1000 מ”ר. תהליך העבודה ארך כשנה ושלושה חודשים, במהלכו התבצעו התכנון וההקמה.
טרם שלב התכנון, עברה החברה הליך מיתוגי מחודש, וקיימה מחקר מקדים ומפורט שכלל בדיקה וחשיבה על קהלי יעד, חומרים נבחרים וקונספט החלל. האתגר המרכזי בתהליך התכנון והעיצוב, כפי שמעידים דורית סלע וניצן הורוביץ אשר הופקדו על תכנון ועיצוב הפרויקט, היה שמירה של סדר וניקיון ויזואלי, על אף כמות עצומה של פריטים ומוצרים, וכן הימנעות ממראה עמוס והיכולת לאפשר למבקרים תחושת רוגע. בנוסף ביקשו המתכננים לייצר היררכיה בין כלל המוצרים, באמצעות תכנון מקדים של צורת המכירה והתנועה בחלל, על פי שלבים. תכנון זה נעשה בשיתוף עם בעלי החברה ואנשי מפתח אשר סייעו לנתח את שיטת המכירה ובכך לקבוע אלו מחלקות יזכו לבמה גדולה יותר, אלו אזורים מוגדרים כיוקרתיים יותר, מה חשוב להבליט ומה להצניע. היות ומדובר בחברה העוסקת גם ביצור, נבחרה עבור החלל פלטת חומרים הנעה בין חומרי גלם במראה ראשוני מחוספס כמו ברזל ובטון. באופן לא שגרתי, נבחרה רצפת בטון מוחלק עבור התצוגה, אשר יוצרת פלטפורמה נייטרלית, המאפשרת להתאימה בכל פעם מחדש למוצרים ולתצוגה העכשווית. כך מתפקדת הרצפה כמעין קנבס לבן, במראה אשר יוצר בידול משמעותי מהמתחרים בתחום.
אולם התצוגה רחב הידיים מחולק לשלושה אזורים, אליהם מתאפשרת הכניסה דרך שתי כניסות שונות, אשר זכו לאותה תשומת לב ומתפקדות שתיהן ככניסות ראשיות. ההחלטה הבלתי שגרתית לייצר דגש זהה לשתי הכניסות ייצרה אתגר תכנוני נוסף, היות ואין דרך לצפות מהיכן ייכנסו הלקוחות, וכך יש צורך לייצר היררכיה אחידה בין שתי הכניסות, אשר תאפשר חוויה זהה מכל חלקי האולם. הכניסה הראשונה מתאפשרת דרך חזית הפונה אל רחוב הלח”י, והשנייה עוברת דרך אזור החניה. אזור הכניסה הפונה אל רחוב הלח”י מוביל הישר אל אזור הקבלה הכולל לאונג’ המתנה ושני אזורים מרכזיים וגדולים בהם מוקמו שני מתקני תצוגת אריחים, בשטח מרשים של כ-70 מ”ר. מתוך חשיבה מוקדמת, הוגדר שטח הכניסה כאזור הריצופים, היות ואלו מהווים נתח מרכזי מפעילות החברה, אשר גם מדפיסה ומייצרת אריחים. באזור מוקמו כ-200 מגשי תצוגה של אריחים, המספקים תצוגת תכלית מרשימה של כלל מוצרי החברה. במטרה לבדל כל מתחם, תוכננו תקרות שונות עבור כל אזור. מעל אזור הכניסה תוכננה תקרת גבס היוצרת מראה נקי ומהודק, אזור המכירה תוכנן במראה תעשייתי אשר התאפשר גם בזכות תקרה חשופה הכוללת קונסטרוקציית ברזל ותאורה טכנית תלויה. ולבסוף, באזור הפטיו תקרת חממה המאפשרת כניסה של אור טבעי אל תוך החלל.
חלל הכניסה מתנשא לגובה של 3.5 מ’, והוא כולל חלל ישיבות ותאי תצוגה הממחישים את מגוון היכולות של מוצרי החברה. בהמשך החלל, מרכז האולם המתנשא לגובה של כ-6 מ’, ומחולק לשלושה אגפים בהם עמדות עבודה, בהן שולבו חומרים מתוך פלטת החומרים הטבעית שנבחרה למקום, כמו ברזל וגרניט פורצלן. משני צדי עמדות העבודה ניצבות מחלקות המציגות את המוצרים השונים, ביניהם חיפויים, אסלות, אריחי אקסטרה לארג’ וברזים. במטרה לייצר חלוקה מעניינת ומקורית בין האגפים, ומבלי לחסום את התנועה הטבעית בחלל, תוכננו קירות קונסטרוקציה גבוהים אשר מתנשאים עד גובה התקרה ויוצרים גריד דומיננטי אשר מלווה את המבקר מימין ומשמאל, כאשר התחושה המתקבלת מזכירה שוטטות בין חלונות ראווה ברחוב. את שלושת האגפים מחברים תאי תצוגה, המחופים בפח גלי, אשר משווה להם מראה של מכולה תעשייתית ומספק אפקט ויזואלי מרשים הלקוח מעולם התוכן של החברה העוסקת גם ביבוא. גם הקיר במעבר בין אגף הכניסה לאגף המרכזי חופה פח גלי בצבעוניות המותג, הממשיך את אותו הקו העיצובי.
אזור הלאונג’ תוכנן בשת”פ אדריכלי הנוף אביעד עמר ועדי קדמי מחברת גני עד, ועוצב כמעין פטיו במראה אקלקטי הכולל חלוקת למספר אזורים שונים, במטרה לדמות תנועה טבעית בתוך בית פרטי. האזור משמש במה לכל מוצרי החוץ – פתרונות לבריכות, ברזי חוץ, דקים ועוד. בדומה לבית פרטי, חולק החלל לאגף אירוח, מטבח חוץ, ג’קוזי ואזור ישיבה, במטרה לייצר חוויה של חצר משפחתית. אופן התצוגה האותנטי מייצר אפקט מרשים וזיקה ברורה של חומרי החוץ, ומדמה כיצד הם מיושמים הלכה למעשה. גם כאן ממשיכה השפה התעשייתית, באמצעות מוטיבים כמו מערכת רשת שחורה הניצבת על גבי הקיר ומאפשרת תליה, וכן ציור גרפיטי גדול ומרהיב, המעטר את הקיר כולו ומספק קריצה הומוריסטית.
בהמשך לקונספט התעשייתי, בחרו המתכננים להותיר את המערכות חשופות ובכך לייצר מראה דינאמי ועדכני. התאורה באולם היא טכנית כמעט לגמרי, ומציגה גופי תאורה שחורים במראה תעשייתי לצד פסי צבירה אשר יוצרים מראה של גלריה, במטרה להציג את תוצרת החברה במראה המזכיר תצוגת אמנות. מתוך אותה חשיבה אמנותית, משמשים המשטחים הגדולים הממוקמים מעל מתקני התצוגה גם כחלל תצוגה אלטרנטיבי הממוקם בגובה העיניים, עליו מוצגים באופן מקורי פריטים שונים כמו שמלות כלה, ומספק עוד נגיעה לעולם האמנות והעיצוב.
כחלק כמעטפת כוללת, פיתחו המעצבים גם מוצרים עבור החברה, מתוך מטרה לייצר בידול נוסף מהמתחרים. כך עיצבו ותכננו מספר כיורים ייחודיים עבור התצוגה, כאשר המרשים ביותר שבהם עוצב כאלמנט פיסולי מונומנטלי העשוי קוריאן, ושואב השראה דווקא מכוס חד פעמית מקומטת. החשיבה שמאחורי הצורניות המסקרנת נבעה מתוך הרצון לייצר מוצר יציב, במראה שברירי וארעי. התוצאה- כיור אמורפי במראה מרשים המהווה מוקד עניין מרכזי בחלל. באופן מתבקש כאשר מדובר בחברה המתמחה במוצרים סניטריים, חלל השירותים עוצב כחלק חשוב מהאולם, באופן אשר אפשר למתכננים להפגין את מקסימום יכולות החברה, הלכה למעשה. האזור חופה באריחי ענק שחורים ומרשימים זרועים גידי נחושת, בגודל 1.60 1.20 Xמבית למינם, המתפרשים על גבי הרצפה וכן הקירות. הבחירה באריחים נבעה מתוך רצון ליצור מראה נקי בחלל קטן, אשר מצריך שימוש מינימלי בחומרים ועדיין להצליח ולייצר אפקט דרמטי. מתוך רצון לייצר מראה בלתי שגרתי ויצירתי אשר פורץ את גבולות המוכר, נבחרו דווקא כיורי מטבח, עשויים נחושת, אשר שולבו בתוך יחידות נגרות. הכיורים המקוריים ומעוררי הפליאה מהווים מעין אנטיתזה לשירותי האורחים המוכרים לנו, בהם ממוקמים כיורים קטנים שאינם בולטים לעין.